Rok 2020 był trudny nie tylko dla mieszkańców, ale również dla instytucji czy samorządów. Kryzys związany z pandemią koronawirusa dotknął niemalże każdego. Finanse Olsztyna również na tym ucierpiały. Jednakże w tym roku nie wszystko układało się źle. Wiele inwestycji udało się wykonać. Poniżej przedstawiamy subiektywne zestawienie kilku najważniejszych przedsięwzięć, które zostały lub zostaną wykonane w stolicy Warmii i Mazur.
1. Budowa dróg trzeciorzędnych
Drogi trzeciorzędne zostały przebudowane w Gutkowie i Łupstychu w celu dowiązania m.in. północno-zachodnich osiedli Olsztyna (Gutkowo, Likusy, Redykajny) do obwodnicy Olsztyna. W ramach projektu wybudowane zostały nowe ulice: Żurawia, Perkoza, Kresowa, Gościnna i Wołodyjowskiego oraz drogi dojazdowe do nich z terenu gmin Gietrzwałd i Jonkowo.
W sumie powstało ponad 7,4 km dróg i ulic, a wraz z nimi ścieżki pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe, skrzyżowania, oświetlenie czy odwodnienie. Zagospodarowano także zieleń.
Rozpoczęcie realizacji tej inwestycji nastąpiło 22 kwietnia 2016 roku, kiedy władze Olsztyna oraz gmin Gietrzwałd i Jonkowo złożyły wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia.
Łączny koszt projektu o nazwie „Budowa ciągu dróg trzeciorzędnych ulic Gościnnej, Kresowej, Wołodyjowskiego, Żurawiej, Perkoza wraz z odcinkiem drogi w gminie Gietrzwałd, jako połączenia drogi wojewódzkiej 527 z DK 16 – węzeł Olsztyn Zachód – części 1, 2, 3 i 4” to ok. 52,6 miliony złotych, z czego ok. 38,8 mln zł to koszty budowy na terenie gminy Olsztyn. Pozostałe 13,8 mln zł to koszty budowy dróg dojazdowych na terenie gmin Jonkowo i Gietrzwałd.
2. Zbiorniki retencyjne
Projekt dotyczący systemów gospodarowania wodami opadowymi na terenie Olsztyna jest wielowątkowym przedsięwzięciem. Jego całkowity koszt to ok. 22 mln zł, z czego ok. 17,5 mln zł pochodzi z funduszy unijnych.
W ramach przedsięwzięcia powstały kolektor deszczowy przy ul. Poprzecznej oraz sześć zbiorników retencyjnych: przy ul. Bydgoskiej, Witosa-Laszki, przy markecie OBI (ul. Towarowa), Sikorskiego-Paukszty (powstał jako ostatni – w październiku), Bukowskiego-Brylantowej, Bukowskiego-Antonowicza. Ponadto przebudowana została kanalizacja deszczowa w rejonie ul. Bałtyckiej-Bocianiej.
Najważniejszym celem budowy zbiorników w mieście jest zwiększenie ilości wody, jaka może być przechowywana. To szczególnie istotne ze względu na zmieniający się klimat, czego skutkiem są m.in. coraz gwałtowniejsze opady.
3. Modernizacja tzw. „Samotniaka”
Blok powstały w 1965 roku przy al. Niepodległości ma mroczną historię. Jego mury były milczącym świadkiem wielu ludzkich tragedii. To tutaj w ostatnich latach, gdy pełnił rolę bloku socjalnego, dochodziło do wielu pożarów czy pobić. Budynek był bardzo zdewastowany, dlatego też miasto postanowiło go wyremontować. Lokatorzy zostali przeniesieni do innych lokali socjalnych, a w lutym 2019 roku prezydent Piotr Grzymowicz podpisał umowę z wykonawcą na modernizację budynku.
Wartość prac to ok. 13,3 mln zł, z czego ok. 5,3 mln zł to wsparcie z Banku Gospodarstwa Krajowego. Wykonawca, mimo że miał 24 miesiące na wykonanie prac, wyrobił się szybciej. Obecnie trwają odbiory budynku. Liczba lokali została zmniejszona ze 196 do 84 (16 z nich przeznaczonych jest dla osób niepełnosprawnych). Każde mieszkanie posiada własną toaletę i aneks kuchenny.
Lokatorzy będą mogli wprowadzić się do budynku prawdopodobnie w pierwszym kwartale 2021 roku.
4. Inwestycje w ramach OBO
W tym roku w ramach Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego 2019 powstało kilka interesujących inwestycji.
Po pierwsze – łąki kwietnie. Zostały założone w pięciu miejscach na terenie miasta: w Parku Centralnym, przy skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Obiegową, wzdłuż ul. Sielskiej (nieopodal zjazdu w ul. Kapitańską), koło Galerii Warmińskiej oraz przy pętli autobusowej na skrzyżowaniu ul. Janowicza/Mroza/Witosa. Zasadzono tam m.in. chabry, krwawniki, maki czy złocienie i ustawiono hoteliki dla owadów (drewniany domek przeznaczony dla owadów zapylających). Łącznie obsiano obszar o powierzchni 7,6 tys. mkw. Koszt inwestycji to ok. 111 tys. zł.
Na Dajtkach powstał także park osiedlowy – między ul. Siewną a Promenadą (za kościołem Najświętszej Maryi Panny Różańcowej). Dzięki temu mieszkańcy osiedla zyskali przestrzeń do spacerów i wypoczynku czy czynnej i biernej rekreacji. Dzięki tegorocznym pracom, tereny zielone w centrum Dajtek zostały uporządkowane w jeden spójny park. Koszt inwestycji to niemal 187 tys. zł. W ramach przedsięwzięcia wykonano remont nawierzchni, zasadzono zieleń (drzewa, krzewy, byliny) czy ustawiono małą architekturę, w tym ławki, kosze na śmieci, urządzenia rekreacyjne.
Przenieśmy się na południe miasta. Na Jarotach, przy ul. Herdera (przy Szkole Podstawowej nr 34) w ramach OBO powstał z kolei skatepark (odbiory zostały przeprowadzone w drugiej połowie grudnia). Znajdują się tam trzy elementy modułowe (minirampa z bank ramp i bank ramp 45 st., grindbox oraz quarter pipe). Według organizatorów skatepark ma stać się wizytówką osiedla i miejscem, gdzie będzie można pojeździć na deskorolce, rowerze a nawet hulajnodze. Koszt inwestycji to ok. 300 tys. zł. Skatepark będzie zostać rozbudowany o nowe moduły w przyszłości. Jest to trzeci tego typu obiekt w Olsztynie (inne znajdują się w CRS Ukiel oraz w parku Kusocińskiego).
5. Ekociepłownia zastąpi Michelina
Obecnie trwa jej budowa. Obiekt zastąpi źródło energii, jakie przez dziesiątki lat stanowiła instalacja w zakładach Michelin. Na ten cel Komisja Europejska przyznała dotację w wysokości 40 mln euro. Przy ul. Lubelskiej powstanie zupełnie nowy obiekt, który poza produkcją ciepła, będzie produkował także energię elektryczną. Instalacja dostosowana będzie do spalania produkowanego niemal po sąsiedzku paliwa alternatywnego z odpadów tzw. RDF. Będzie ono spalane w bardzo wysokiej temperaturze, dzięki czemu do minimum zostanie ograniczona emisja wszelkich substancji. Ta elektrociepłownia będzie spełniać najbardziej restrykcyjne standardy środowiskowe, przewyższające nawet obecne normy europejskie wymagane przez nowe Konkluzje BAT. Sam zakład ma być jednym z najnowocześniejszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie nie tylko w Polsce, ale i wśród wszystkich tego typu instalacji w Europie. Uzupełnieniem systemu ma być powstająca równolegle w tym miejscu kotłownia na paliwo gazowe. Dzięki realizacji inwestycji Olsztyn zyska nowe, ekologiczne źródło ciepła, które pozwoli zaspokoić potrzeby przez kolejne kilkadziesiąt lat.
Inwestycja ma kosztować 720 mln zł. Jest to zatem jeden z największych, jeśli nie największy projekt inwestycyjny w historii Olsztyna. Uruchomienie elektrociepłowni planowane jest na połowę 2023 roku.
6. Przebudowa Uranii
Hala Widowiskowo-Sportowa Urania to jeden z symboli miasta. Została oddana do użytku w 1978 roku. Od tamtego czasu nie była remontowana. Nic zatem dziwnego, że jej stan z roku na rok ulegał pogorszeniu. Na szczęście pojawiło się światełko w tunelu. Zarząd województwa warmińsko-mazurskiego zatwierdził 132 mln zł dofinansowania na przebudowę i rozbudowę hali. Całość prac to koszt przekraczający 190 mln zł.
W ramach modernizacji hala zostanie podzielona na części. W bryle A znajdzie się boisko wraz z widownią (na ponad 4 tys. miejsc), a także szatnie. Zlokalizowana tu będzie również część komercyjna i restauracyjna. Z kolei w bryle BC będzie sala treningowo-rozgrzewkowa, sala do podnoszenia ciężarów czy sala judo, a także pomieszczenia medyczne.
Obok obiektu znajdzie się także zadaszone lodowisko-rolkowisko czy ścianka wspinaczkowa. W podziemiach zlokalizowany zostanie parking. Wykonawca zobowiązał się stworzyć ciągi piesze i rowerowe, drogi dojazdowe oraz uporządkować zieleń.
Modernizacja Uranii ma zakończyć się jesienią 2023 roku.
7. Rozbudowa sieci tramwajowej i nowe tramwaje
Miasto jest na etapie wyboru wykonawcy rozbudowy sieci tramwajowej. Na chwilę obecną wykonawcą jest konsorcjum firm Polimex-Trakcja, a ich oferta opiewa na ponad 403 mln zł. Jednakże 14 grudnia odwołanie złożyło konsorcjum firm Mirbud-Kobylarnia. Rozstrzygnięciem odwołania zajmie się Krajowa Izba Odwoławcza.
Przypomnijmy, że nowa linia tramwajowa rozpocznie się na pętli przy ul. Wilczyńskiego (os. Pieczewo) i stamtąd będzie wiodła ul. Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego, gdzie skręci w al. Sikorskiego i rozwidli się przy skrzyżowaniu z ul. Kościuszki. Część tramwajów pojedzie w stronę dworca PKP, pozostałe do Wysokiej Bramy. Łącznie to ok. 6 km dwutorowej linii.
Z Turcji do Olsztyna przyjeżdżają kolejne tramwaje Panorama, które już można spotkać na ulicach stolicy Warmii i Mazur. Jazdy testowe mają sprawdzić, czy pojazdy są zgodne z warunkami zawartymi w specyfikacji.
Obecnie w mieście są dwie Panoramy. Pierwszy pojazd został sprowadzony już w lutym br. Jednak z uwagi na epidemię koronawirusa dostawy wstrzymano. Pozostałe (łącznie będzie ich 12) mają zostać sprowadzone do Polski do 18 maja 2021 roku. Tramwaje mają 32,5 m długości i 2,5 m szerokości. Pomieszczą ok. 210 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących.
Przypomnijmy, że umowę z turecką firmą Durmazlar zawarto 18 lipca 2018 roku. Władze miasta zakupiły pojazdy za 107,9 mln zł.
Napisz komentarz
Komentarze