Na terenie naszego powiatu odnotowaliśmy kolejny przypadek oszustwa metodą „na pracownika banku”. Mieszkaniec Olsztyna uwierzył w legendę oszusta i stracił swoje oszczędności.
W jaki sposób działają przestępcy?
Metoda „na pracownika banku” ma na celu przejęcie dostępu do konta bankowego oraz zgromadzonych na nim środków. Jak to wygląda w praktyce? Oszust dzwoni do ofiary, podając się za konsultanta bankowego. Rozmowa nie wzbudza wątpliwości ofiary, bo przestępca podszywa się pod numer prawdziwej infolinii bankowej. Informuje ofiarę o niepokojących transakcjach na jej koncie lub o nieuczciwych pracownikach banku, którzy kradną oszczędności klientów. Aby zapobiec utracie pieniędzy „konsultant” poleca przelanie ich na specjalnie utworzone subkonto. Zdarza się również, że prosi o zainstalowanie aplikacji, która pozwoli mu na sprawne i szybkie działania na koncie rozmówcy. Nieświadoma podstępu ofiara wykonuje polecenia, instaluje aplikację i loguje się na swoim koncie. W ten właśnie sposób oszust uzyskuje do niego dostęp i może wykonywać różne transakcje. Często zdarza się również, że po przejęciu dostępu do konta sprawca zaciąga tzw. szybki kredyt.
Przypominamy i ostrzegamy!
- pracownicy banku NIGDY nie proszą o podanie loginu i hasła do konta. Nie proszą również o podanie kodów autoryzacyjnych przysłanych w smsie,
- pracownicy banku NIGDY nie proszą o zainstalowanie aplikacji, za pomocą której mogą wykonywać transakcje czy jakiekolwiek ruchy na koncie klienta,
- to, że na telefonie wyświetla nam się numer oraz nazwa naszego banku nie oznacza, że dzwoni do nas prawdziwy konsultant. Oszuści coraz częściej podszywają się pod numery telefonów, adresy e-mail, a nawet adresy IP różnych instytucji. Więcej o Spoofingu: https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/czym-jest-spoofing-jak-go-rozpoznac-i-nie-dac-sie-nabrac
O wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112.
Napisz komentarz
Komentarze