W niedzielę (03.03.2024 r.) 29-letni mieszkaniec Olsztyna otrzymał wiadomość za pośrednictwem jednego z komunikatorów, że członek jego rodziny prosi o przelew na opłacenie zakupów za pomocą kodu BLIK. Mężczyzna wygenerował kody, które przesłał w odpowiedzi zwrotnej. Po chwili 29-latek otrzymał prośbę o kolejny kod, ponieważ rzekoma transakcja została odrzucona. Mieszkaniec Olsztyna również przekazał kod. Z konta wypłacono łącznie 1400 złotych. Po jakimś czasie do mężczyzny zadzwonił członek rodziny, który poinformował, że w rzeczywistości konto na jednym z portali społecznościowych zostało przejęte przez oszusta, który wysyłał prośby o dokonanie płatności za pomocą kodu BLIK. 29-latek o sprawie poinformował policję.
Zachowajmy czujność i rozsądnie korzystajmy z Internetu:
· pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione,
· pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
· stosujmy dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem,
· potwierdzajmy tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby.
· sprawdzajmy dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie,
· jeśli padliśmy ofiarą oszustwa – poinformujmy o tym policję.
Napisz komentarz
Komentarze