Estakada ma zapewnić bezproblemowy i bezpieczny przejazd tramwajów łączących Pieczewo z centrum Olsztyna oraz dworcem. Testy obciążeniowe są jednym z ostatnich elementów potwierdzających zgodne ze sztuką wykonanie konstrukcji.
- W trakcie próby zaplanowane zostały dwa rodzaje testów - mówi kierownik robót mostowych Michał Pieczywek. - Najpierw próba statyczna, podczas której obciążone ciężarówki były ustawiane w różnych konfiguracjach w różnych miejscach konstrukcji. Później dynamiczny przejazd ciężarówek z różnymi prędkościami.
Próbę przygotowali naukowcy z Politechniki Gdańskiej we współpracy z uczonymi z Politechniki Śląskiej. Podczas jej realizacji założono wykorzystanie trzech ciężarówek, każda o masie 34 ton. To oznacza, że każdy z pojazdów ważył nieco więcej, niż tramwaj wypełniony pasażerami.
- Od początku prac nad rozbudową infrastruktury tramwajowej wiedzieliśmy, że to skrzyżowanie nie może być zwykłym skrzyżowaniem - mówi prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. - Uznaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem dla tego miejsca będzie estakada. Przede wszystkim ze względu na płynność ruchu i sprawność przejazdu tramwajów.
Estakada rozciąga się między skrzyżowaniem ul. Krasickiego i Murzynowskiego a pobliżem obiektów Zarządu Dróg Wojewódzkich. Jej długość to 271 metrów, a licząc wraz z murami najazdowymi - o 100 metrów więcej.
W tym momencie tramwajowe tory są ułożone na całym odcinku nowej realizacji. Według zapewnień wykonawcy 17 października rozpoczną się jazdy testowe tramwajów na nowo wybudowanym odcinku. Linie nr 4 i 5 mają zostać uruchomione z początkiem 2024 roku.
Napisz komentarz
Komentarze