W najbliższym czasie w Olsztynie zamontowanych zostanie: 27 kamer przystankowych, 125 pilotów do tablic informacji pasażerskiej, 11 biletomatów stacjonarnych, 25 przystankowych tablic elektronicznych. To wszystko w ramach rozbudowy systemu ITS.
Na pewno z tego faktu ucieszą się pasażerowie komunikacji miejskiej, którzy narzekają na niewystarczającą liczbę tablic informacyjnych.
Brakuje ich nawet w miejscach bardzo popularnych wśród pasażerów. Wskazują m.in. na peron autobusowy koło Galerii Warmińskiej.
To jeden z dwóch, po centrum, głównych punktów przesiadkowych w Olsztynie, gdzie krzyżują się trasy trzech linii tramwajowych oraz ośmiu autobusowych, kursujących w kierunku Jarot, Zacisza czy Kortowa, a także jednej z linii dowozowej (nr 205), która ma ułatwić korzystanie z tramwajów mieszkańcom Nagórek, Jarot oraz Pieczewa.
To dlatego brak tablicy jest tutaj szczególnie odczuwalny. W końcu sytuacja się zmieni. Taka tablica została już zamontowana. Kolejna ustawiana jest przy przystanku na rogu ulic Wyszyńskiego i Janowicza. Zadowolenia nie ukrywają także mieszkańcy Zatorza. Tam taka tablica stanie m.in. na przystanku „Szpital MSWiA” znajdującym się przy parku Jakubowo. T
ablice pozwalają nie tylko szybko zorientować się w tym, za ile minut odjedzie autobus, wskazują godzinę, ale również w przypadku bieżących utrudnień komunikacyjnych czy zmian informują o nich. Dodatkowo informacje zawarte na elektronicznych tablicach są czytelniejsze niż tradycyjny rozkład jazdy naklejony na przystankach autobusowych.
Drogowcy zamontowali także dodatkowe kamery na skrzyżowaniach: Warszawska/Śliwy/Jagiellończyka; Niepodległości/Mariańska oraz Pstrowskiego/Dworcowa.
Iteligentny system sterowania ruchem (z języka angielskiego ITS), został wprowadzony w Olsztynie trzy i pół roku temu, wraz z uruchomieniem pierwszej linii tramwajowej. Kosztował miasto około 55 mln zł.
System zarządza transportem publicznym oraz monitoruje okolice najbardziej ruchliwych skrzyżowań w stolicy regionu. Ma ułatwić kierowcom jazdę, bo w zależności od natężenia ruchu na poszczególnych wlotach włącza zielone światło, tam gdzie jest najwięcej samochodów.
Z ITS-u korzystają także tramwaje i autobusy komunikacji miejskiej, które „wymuszają” włączenie dla nich zielonego światła.
Napisz komentarz
Komentarze