Budimex oddaje przed terminem kolejny odcinek obwodnicy Olsztyna

Artykuł sponsorowany

Prace nad tworzoną w systemie „Projektuj i buduj” drogą S51 (obwodnica Olsztyna) postępują szybciej niż zakładano. Firma Budimex zakończyła większą część inwestycji, która obejmuje ponad 16 km trasy Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe. Dziesięciokilometrowy odcinek od węzła Jaroty do węzła Olsztyn Wschód zostanie oddany inwestorowi do 20 grudnia 2018 roku, czyli na kilka miesięcy przed terminem. Sześciokilometrowy odcinek od węzła Jaroty do nowo powstałego odcinka S51 ma być oddany do maja 2019 roku.

Inwestorem obwodnicy jest olsztyński Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności. Całkowita wartość kontraktu to ponad 1 mld zł brutto.
Prace związane z budową obwodnicy Olsztyna rozpoczęły się w marcu 2016 r. Poza trasą główną, prace prowadzone przez Budimex obejmują także wybudowanie trzech węzłów drogowych: Olsztyn Jaroty, Olsztyn Pieczewo i Olsztyn Wschód, dróg serwisowych oraz remont odcinków wybranych dróg lokalnych.
Projekt zakładał stworzenie dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku o nawierzchni bitumicznej oraz 23 obiektów mostowych: 12 wiaduktów nad drogą ekspresową, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, dwóch mostów, dwóch przejść dla zwierząt, wiaduktu kolejowego oraz kładki dla pieszych. Kontrakt obejmował również budowę urządzeń odwadniających korpus drogowy, rowów drogowych, kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych, oświetlenia, sieci energetycznych, urządzeń teletechnicznych. Budimex odpowiadał także za stworzenie Systemu Zarządzania Ruchem.

Rozmach i nowoczesność budowy
Liczby towarzyszące kontaktowi są imponujące. Podczas robót ziemnych i przygotowania terenów Budimex zdjął ok. 400 tys. m3 hummusu, czyli warstwy ziemi roślinnej, wykonał ponad 2 mln m3 wykopów i położył łącznie ok. 500 tys. m2 (350 tys. ton) nawierzchni bitumicznej. Powstało też ok. 7 tys. m2 ekranów akustycznych. Podczas robót mostowych wykonano 2 mln ton konstrukcji stalowej, wykorzystano 650 tys. ton stali sprężającej, 7,5 mln ton stali zbrojeniowej i 38 tys. m3 betonu konstrukcyjnego. Największym wyzwaniem inżynieryjnym był z kolei most na rzece Łynie, który jest jednoprzęsłową konstrukcją stalową z ustrojem żelbetowym.
– Most ten, mający 138 m długości, był budowany na grząskim terenie, więc wymagał wielkiej precyzji w planowaniu i wykonywaniu działań budowlanych – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimex SA .
W inwestycji Budimex zastosował także nowoczesne rozwiązania budowlane np. zbrojenie kompozytowe, które jako odporniejsze na negatywne czynniki środowiskowe, nie wymaga kosztownych napraw związanych np. z korozją konstrukcji. Z kolei do pomiarów geodezyjnych wykorzystano drony.
– Wszystkie działania wykonujemy zgodnie z terminami zawartymi w umowie, które przewidują oddanie całego kontraktu w czerwcu 2019 roku – dodaje Dariusz Blocher.
– Prace nadal trwają, m.in. z powodu osiadania gruntu, który jest bardzo niestabilny w okolicach Bartąga – mówi Dariusz Taraszkiewicz, kierownik Rejonu Budimex na woj. warmińsko-mazurskie. – Wymieniliśmy 1 mln m3 gruntu do wzmocnienia konstrukcji drogi, ale musimy poczekać aż nawierzchnia całkowicie osiądzie i będzie można dokończyć niezbędne prace. Jestem przekonany, że kierowcy docenią inwestycję, która znacznie ułatwi podróżowanie w tym rejonie Polski. To również niezwykle istotne przedsięwzięcie z punktu widzenia miasta, ponieważ pozwoli wyprowadzić z Olsztyna znaczną część tranzytu i zmniejszyć obciążenie wewnętrznych ulic. Ta długo oczekiwana droga z pewnością odegra strategiczną komunikacyjną rolę.
Obwodnica Olsztyna to nie jedyna inwestycja Budimeksu w woj. warmińsko-mazurskim. Firma realizuje tu także budowę ul. Towarowej w Olsztynie, której wartość to ok. 103 mln zł, buduje wiadukt nad linią kolejową w Ostródzie oraz przebudowuje drogę krajową nr 53 w Szczytnie.

Budimex SA jest spółką z pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. Naszą pracą podnosimy jakość życia milionów Polaków. W okresie 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły nam zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jesteśmy obecni nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym. Stopniowo zwiększamy swoje zaangażowanie w sektorze facility management (obsługa nieruchomości i obiektów infrastruktury) oraz gospodarki odpadami. Od 1995 roku nasza spółka notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu RESPECT – najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą: Budimex Nieruchomości i Mostostal Kraków. Jesteśmy jednym z sygnatariuszy Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie – inicjatywy utworzonej w 2010 r., zrzeszającej największych generalnych wykonawców w Polsce w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa pracy w branży budowlanej.